Zmiany rozstawu śrub
- vwquantum
- Posty: 1277
- Rejestracja: 21 gru 2011, 15:21
- Auto: VW Quantum
- Rok produkcji: 1987
- silnik: 2.1 115KM
- Gadu-Gadu: 3709678
- Kontaktowanie:
Zmiany rozstawu śrub
Temat został przeniesiony ze starego forum, jednakże nie stanowi całości dyskusji jaka się w nim odbywała. Ze względu na przejrzystość zostały w nim zachowane tylko najważniejsze posty.
Damianko napisał:
Zakładam wątek dla potomnych w którym opiszę moją walkę z problemem przedstawionym poniżej.
Sprawa ma się tak. Po 1000 różnych dylematów, przekmin i kombinacji stwierdziłem, żeby założyć moje rs'y nie będę bawił się w żadne dystanse, nawierty felg itp.
Sprawa z tyłu jest prosta. Demontujemy bębny, zawozimy je do firmy która na ich podstawie odleje na nowe ale później nawierci zamiast 4x100 nasze kochane 5x112. I już jesteśmy w połowie zadowoleni.
Plan na przód jest nieco bardziej pokrętny, kosztowny i czasochłonny.
Na początek szukamy kompletnego zawieszenia od audi S2 (700 PLN) czyli kolumna, zwrotnice, tarcze z zaciskami i wahaczami (możemy pomyśleć o żeliwnych gdyż są mocniejsze od giętych z blachy). Dzięki temu zyskujemy tarcze 280mm, dwutłoczkowe zaciski i jesteśmy prawie zadowoleni bo mamy rozstaw 4x108.
Później idziemy do sklepu (lub nie) i kupujemy piasty od audi A4 (100 PLN) oraz tarcze od A4 średnicy 280 m z rozstawem 5x112 (240 zł) do tego klocki (150 zł) i już jesteśmy prawie szczęśliwi.
Do rozwiązania jest jeszcze kwestia pasowności przegubu zewnętrznego ale to jutro bo nie mam siły etki instalować teraz bo od 16 kombinuje na ostro z tym rozstawem.
Z tego miejsca składam wielki pokłon w stronę Birola za pomoc.
Małe sprostowanie:
birol napisał:
Nie słuchałeś mnie uważnie zawias od s2 ma juz 5x112
Natomiast zawieszenie od coupe quattro z sinlnikiem 2.3 20v (7a) ma 4x108 i taki zawias kupisz za 400zl, może odrobinę drożej. Ale jeśli kupisz od wspomnianej s2 od razu wszystko masz w odpowiednim szyku
Przeguby od s2 chyba pasują na półosie Passata, a jak nie to cale półosie z przegubami.
biju napisał:
Jeśli chodzi o przegub powinien się zapiać na półoś. Po wstępnych pomiarach powinno pasować (średnice i ilość zębów się zgadzają). Kwestia jak pasują piasty z a4. Co do tylnych hamulców to wg. mnie bez sensu zostawiać bęben z tylu, od razu trzeba iść w tarcze.
Monter napisał:
a jakiś pomysł na tył? mój dawca ma napęd Quattro, raczej nie będę aż tak daleko ingerował w swoją budę, żeby ją z Quattro szczepić
Sprawdzałem różne rozwiązania, ale wychodzi na to, że najtaniej chyba będzie kupić belkę z ośki. Odkręcić bęben, zdjąć czop, i założyć czop i resztę gratów z Audi 100/200/A4, problem polega na tym, że czop z audi ma całkiem inny rozstaw śrub...
Czy ktoś z Was trzymał może kiedyś w rękach oba czopy? Może (modlę się o to) różnią się tylko sposobem mocowania do belki, albo może wystarczy zastosować inne łożyska, żeby spasować piastę 5x112 z audi na czop z VW?
Grzebiąc w etce i porównując w katalogach fota...
Czop osi tylnej jest taki sam w VW Santana i Audi 80...
Niestety czopy w Audi 80 i 200 są różne, ale... mają ten sam zestaw łożysk... Jest więc szansa, że różnica polega tylko na flanszy montażowej do belki, a nie na długości i zmieszczę tam piastę 5x112 z audi 200 Jeśli wszystko się powiedzie zostanie kwestia montażu zacisku...
Damianko napisał:
Zakładam wątek dla potomnych w którym opiszę moją walkę z problemem przedstawionym poniżej.
Sprawa ma się tak. Po 1000 różnych dylematów, przekmin i kombinacji stwierdziłem, żeby założyć moje rs'y nie będę bawił się w żadne dystanse, nawierty felg itp.
Sprawa z tyłu jest prosta. Demontujemy bębny, zawozimy je do firmy która na ich podstawie odleje na nowe ale później nawierci zamiast 4x100 nasze kochane 5x112. I już jesteśmy w połowie zadowoleni.
Plan na przód jest nieco bardziej pokrętny, kosztowny i czasochłonny.
Na początek szukamy kompletnego zawieszenia od audi S2 (700 PLN) czyli kolumna, zwrotnice, tarcze z zaciskami i wahaczami (możemy pomyśleć o żeliwnych gdyż są mocniejsze od giętych z blachy). Dzięki temu zyskujemy tarcze 280mm, dwutłoczkowe zaciski i jesteśmy prawie zadowoleni bo mamy rozstaw 4x108.
Później idziemy do sklepu (lub nie) i kupujemy piasty od audi A4 (100 PLN) oraz tarcze od A4 średnicy 280 m z rozstawem 5x112 (240 zł) do tego klocki (150 zł) i już jesteśmy prawie szczęśliwi.
Do rozwiązania jest jeszcze kwestia pasowności przegubu zewnętrznego ale to jutro bo nie mam siły etki instalować teraz bo od 16 kombinuje na ostro z tym rozstawem.
Z tego miejsca składam wielki pokłon w stronę Birola za pomoc.
Małe sprostowanie:
birol napisał:
Nie słuchałeś mnie uważnie zawias od s2 ma juz 5x112
Natomiast zawieszenie od coupe quattro z sinlnikiem 2.3 20v (7a) ma 4x108 i taki zawias kupisz za 400zl, może odrobinę drożej. Ale jeśli kupisz od wspomnianej s2 od razu wszystko masz w odpowiednim szyku
Przeguby od s2 chyba pasują na półosie Passata, a jak nie to cale półosie z przegubami.
biju napisał:
Jeśli chodzi o przegub powinien się zapiać na półoś. Po wstępnych pomiarach powinno pasować (średnice i ilość zębów się zgadzają). Kwestia jak pasują piasty z a4. Co do tylnych hamulców to wg. mnie bez sensu zostawiać bęben z tylu, od razu trzeba iść w tarcze.
Monter napisał:
a jakiś pomysł na tył? mój dawca ma napęd Quattro, raczej nie będę aż tak daleko ingerował w swoją budę, żeby ją z Quattro szczepić
Sprawdzałem różne rozwiązania, ale wychodzi na to, że najtaniej chyba będzie kupić belkę z ośki. Odkręcić bęben, zdjąć czop, i założyć czop i resztę gratów z Audi 100/200/A4, problem polega na tym, że czop z audi ma całkiem inny rozstaw śrub...
Czy ktoś z Was trzymał może kiedyś w rękach oba czopy? Może (modlę się o to) różnią się tylko sposobem mocowania do belki, albo może wystarczy zastosować inne łożyska, żeby spasować piastę 5x112 z audi na czop z VW?
Grzebiąc w etce i porównując w katalogach fota...
Czop osi tylnej jest taki sam w VW Santana i Audi 80...
Niestety czopy w Audi 80 i 200 są różne, ale... mają ten sam zestaw łożysk... Jest więc szansa, że różnica polega tylko na flanszy montażowej do belki, a nie na długości i zmieszczę tam piastę 5x112 z audi 200 Jeśli wszystko się powiedzie zostanie kwestia montażu zacisku...
- Monter
- Support Team
- Posty: 792
- Rejestracja: 21 gru 2011, 15:10
- Auto: VW Quantum
- Rok produkcji: 1982
- silnik: 2.2T 210KM
- Gadu-Gadu: 1114840
- Lokalizacja: Toruń
- Kontaktowanie:
Re: Zmiany rozstawu śrub
Dwa dodatkowe tematy
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ight=5x112
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ight=5x112
W skrócie tutaj są odpowiednio obrabiane maszynowo piasty 5x112
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ight=5x112
http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... ight=5x112
W skrócie tutaj są odpowiednio obrabiane maszynowo piasty 5x112
Opel Manta A '73, VW Santana GL5 2.2T '82, VW Touran 1T2 HKL '08 2.0TDI BMN, VW Passat Kombi B4 '94 1.9 TDI
http://monter.info.pl/sprzedam/ <- Części nowe i używane do VW Golf, Passat, Santana, Audi 100, 200, Opel Ascona, Kadett, Manta, Rekord
http://monter.info.pl/sprzedam/ <- Części nowe i używane do VW Golf, Passat, Santana, Audi 100, 200, Opel Ascona, Kadett, Manta, Rekord
- Monter
- Support Team
- Posty: 792
- Rejestracja: 21 gru 2011, 15:10
- Auto: VW Quantum
- Rok produkcji: 1982
- silnik: 2.2T 210KM
- Gadu-Gadu: 1114840
- Lokalizacja: Toruń
- Kontaktowanie:
Re: Zmiany rozstawu śrub
A więc tak... mała garść informacji...
Jeśli chcemy zmienić z tyłu rozstaw z 4x100 na 5x112 przy jak najmniejszej ilości kombinacji to można wykorzystać części z Audi A4 B5 245x10. Jest tam rozwiązanie podobne do tego, które można spotkać w GII/GIII. Krótko mówiąc czop przykręcany do belki, a na nim zamontowana tarcza z zintegrowaną piastą. Podstawową różnicą jest to, że w GII/GIII zacisk jest montowany do podstawy czopa. W Audi A4 zacisk jest montowany do belki, a sam czop wygląda w ten sposób. Różnica jest także w wymiarach i łożyskach.
wysokość w A4 to 105mm, a w GII/GIII 139mm.
Pierwsze łożysko jest takie same, czyli 29x50,23x14,73 w obu przypadkach. Drugie w przypadku Audi A4 jest większe 19,05x45,237x16,64, wobec 17,4x39,8x13,8 stosowanych w GII/GIII.
Z tych powodów najlepiej jest wykonać adapter z uchwytem na zacisk. Rysunek dołączę później, jak już wszystko wyrysuje.
Jeśli chodzi o przód, to oprócz sposobu powyżej jest teoretycznie możliwy jeszcze jeden.
Kolumna mcphersona z Audi 100/200 C3 z piastą na 5x112 (najczęściej z tarczą 276x25).
W takiej kolumnie należy uciąć talerzyk na sprężynę i przespawać ten z kolumny od B2. Dodatkowym plusem jest najczęściej amortyzator na grubym tłoczysku.
Jak już mamy nową kolumnę, to trzeba ją zamontować, a więc tak... końcówka drążka to, Golf II GTI, sworzeń dolny to Audi 80, ale uwaga 19mm szeroki. Ponieważ w kolumnie jest otwór 18mm, należy go delikatnie rozwiercić, do potrzebnych 19mm.
Mamy zamocowaną kolumnę i drążek kierowniczy, ale trzeba by przekazać jakoś napęd...
Tak wygląda fabryczne rozwiązanie przegubu w B2 Jak widać mamy 30 zębów od strony półosi (wewnątrz), oraz 22 od strony piasty (na zewnątrz). Średnica frezu na półosi to 24mm.
To niestety nie zgra się nam w żaden sposób z piastą od A200, która ma 38 zębów.
Po przeszukaniu ETKI i różnych dziwnych stron w internecie znalazłem (teoretycznie) rozwiązanie. Długość części z frezem, która wchodzi w piastę zgadza się z A200, średnica przegubu jest niewiele mniejsza, co nie jest problemem. Obawiam się jedynie niestety, że po spięciu kolumny z wahaczem, "braknie" mi półosi, bo przegub może być ciut za krótki, ale to się okaże dopiero po zmontowaniu wszystkiego w całość...
Jak wymyślę jeszcze coś innego to dam znać
Jeśli chcemy zmienić z tyłu rozstaw z 4x100 na 5x112 przy jak najmniejszej ilości kombinacji to można wykorzystać części z Audi A4 B5 245x10. Jest tam rozwiązanie podobne do tego, które można spotkać w GII/GIII. Krótko mówiąc czop przykręcany do belki, a na nim zamontowana tarcza z zintegrowaną piastą. Podstawową różnicą jest to, że w GII/GIII zacisk jest montowany do podstawy czopa. W Audi A4 zacisk jest montowany do belki, a sam czop wygląda w ten sposób. Różnica jest także w wymiarach i łożyskach.
wysokość w A4 to 105mm, a w GII/GIII 139mm.
Pierwsze łożysko jest takie same, czyli 29x50,23x14,73 w obu przypadkach. Drugie w przypadku Audi A4 jest większe 19,05x45,237x16,64, wobec 17,4x39,8x13,8 stosowanych w GII/GIII.
Z tych powodów najlepiej jest wykonać adapter z uchwytem na zacisk. Rysunek dołączę później, jak już wszystko wyrysuje.
Jeśli chodzi o przód, to oprócz sposobu powyżej jest teoretycznie możliwy jeszcze jeden.
Kolumna mcphersona z Audi 100/200 C3 z piastą na 5x112 (najczęściej z tarczą 276x25).
W takiej kolumnie należy uciąć talerzyk na sprężynę i przespawać ten z kolumny od B2. Dodatkowym plusem jest najczęściej amortyzator na grubym tłoczysku.
Jak już mamy nową kolumnę, to trzeba ją zamontować, a więc tak... końcówka drążka to, Golf II GTI, sworzeń dolny to Audi 80, ale uwaga 19mm szeroki. Ponieważ w kolumnie jest otwór 18mm, należy go delikatnie rozwiercić, do potrzebnych 19mm.
Mamy zamocowaną kolumnę i drążek kierowniczy, ale trzeba by przekazać jakoś napęd...
Tak wygląda fabryczne rozwiązanie przegubu w B2 Jak widać mamy 30 zębów od strony półosi (wewnątrz), oraz 22 od strony piasty (na zewnątrz). Średnica frezu na półosi to 24mm.
To niestety nie zgra się nam w żaden sposób z piastą od A200, która ma 38 zębów.
Po przeszukaniu ETKI i różnych dziwnych stron w internecie znalazłem (teoretycznie) rozwiązanie. Długość części z frezem, która wchodzi w piastę zgadza się z A200, średnica przegubu jest niewiele mniejsza, co nie jest problemem. Obawiam się jedynie niestety, że po spięciu kolumny z wahaczem, "braknie" mi półosi, bo przegub może być ciut za krótki, ale to się okaże dopiero po zmontowaniu wszystkiego w całość...
Jak wymyślę jeszcze coś innego to dam znać
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Opel Manta A '73, VW Santana GL5 2.2T '82, VW Touran 1T2 HKL '08 2.0TDI BMN, VW Passat Kombi B4 '94 1.9 TDI
http://monter.info.pl/sprzedam/ <- Części nowe i używane do VW Golf, Passat, Santana, Audi 100, 200, Opel Ascona, Kadett, Manta, Rekord
http://monter.info.pl/sprzedam/ <- Części nowe i używane do VW Golf, Passat, Santana, Audi 100, 200, Opel Ascona, Kadett, Manta, Rekord
- biju
- Posty: 212
- Rejestracja: 05 sty 2012, 15:18
- Auto: VW Passat B2
- Rok produkcji: 1980
- silnik: 2.2 115KM
- Gadu-Gadu: 0
- Lokalizacja: Sosnowiec, Kraków
Re: Zmiany rozstawu śrub
nie wiem czy jest sens tak rzezbic kolumny. Nie lepiej jednak isc w strone piast i przegubow z a4? Tyle ze zrobic to na zwrotnicach i kolumnach z 80 b4??
80' VW Passat 32b Fließheck
-
- Posty: 277
- Rejestracja: 21 gru 2011, 15:10
- Auto: VW Passat B2
- Rok produkcji: 1988
- silnik: 1.6TD 70KM
- Lokalizacja: Jawor
- Kontaktowanie:
Re: Zmiany rozstawu śrub
Chyba większa.Monter pisze:średnica przegubu jest niewiele mniejsza
U mnie na kolumnie z Audi 80 B3 i właśnie tym krótkim przegubie (bodajże też z 80 B3) wszystko się zgrało bez problemu. Nie wiem jak duże są różnice między poszczególnymi modelami audi i ich kolumnami, ale szanse że Ci się uda myślę są spore Chociaż nie powiem, trochę kombinowania jest...
To jest ten zagięty, z otworami na "fasolkach" ?Monter pisze:sworzeń dolny to Audi 80, ale uwaga 19mm szeroki
- Monter
- Support Team
- Posty: 792
- Rejestracja: 21 gru 2011, 15:10
- Auto: VW Quantum
- Rok produkcji: 1982
- silnik: 2.2T 210KM
- Gadu-Gadu: 1114840
- Lokalizacja: Toruń
- Kontaktowanie:
Re: Zmiany rozstawu śrub
W całości rozchodzi się o to, że graty z A200 leżą w garażu... piasty, praktycznie nowe tarcze, zaciski, itp... a nie wiem czy przespawanie talerzyka to taka rzeźba grubabiju pisze:nie wiem czy jest sens tak rzezbic kolumny. Nie lepiej jednak isc w strone piast i przegubow z a4? Tyle ze zrobic to na zwrotnicach i kolumnach z 80 b4??
Większa względem seryjnych 81mm z B2, ale mniejsza od niemal 100mm z Audi 200motomaniak pisze:Chyba większa.Monter pisze:średnica przegubu jest niewiele mniejsza
Ten na dwa otwory, taki jak na zdjęciu niżejmotomaniak pisze:To jest ten zagięty, z otworami na "fasolkach" ?Monter pisze:sworzeń dolny to Audi 80, ale uwaga 19mm szeroki
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Opel Manta A '73, VW Santana GL5 2.2T '82, VW Touran 1T2 HKL '08 2.0TDI BMN, VW Passat Kombi B4 '94 1.9 TDI
http://monter.info.pl/sprzedam/ <- Części nowe i używane do VW Golf, Passat, Santana, Audi 100, 200, Opel Ascona, Kadett, Manta, Rekord
http://monter.info.pl/sprzedam/ <- Części nowe i używane do VW Golf, Passat, Santana, Audi 100, 200, Opel Ascona, Kadett, Manta, Rekord
-
- Posty: 277
- Rejestracja: 21 gru 2011, 15:10
- Auto: VW Passat B2
- Rok produkcji: 1988
- silnik: 1.6TD 70KM
- Lokalizacja: Jawor
- Kontaktowanie:
Re: Zmiany rozstawu śrub
Noo takie jak u mnie, czyli wszystko podobnie.Monter pisze:Ten na dwa otwory, taki jak na zdjęciu niżej
Z tym że fabrycznych kątów z takim zestawem już nie ustawisz, koło nawet przy maksymalnym cofnięciu sworznia będzie delikatnie "leżało"
- biju
- Posty: 212
- Rejestracja: 05 sty 2012, 15:18
- Auto: VW Passat B2
- Rok produkcji: 1980
- silnik: 2.2 115KM
- Gadu-Gadu: 0
- Lokalizacja: Sosnowiec, Kraków
Re: Zmiany rozstawu śrub
no tak, jak leza czesci to wiadomo
jesli zawias bedzie nisko to nie powinno byc problemu, przy seryjnym wahaczu i sworzniu przod lezy na minusie tak wiec raczej to nie uniknionemotomaniak pisze:Z tym że fabrycznych kątów z takim zestawem już nie ustawisz, koło nawet przy maksymalnym cofnięciu sworznia będzie delikatnie "leżało"
80' VW Passat 32b Fließheck
- Danielloo
- Administrator
- Posty: 368
- Rejestracja: 21 gru 2011, 15:09
- Auto: VW Passat B2
- Rok produkcji: 1986
- silnik: ------------
- Gadu-Gadu: 10520160
- Lokalizacja: Rzeszów - Zawadka
Re: Zmiany rozstawu śrub
A ode mnie pytanie odnosnie przegubów zewnętrznych:
od jakiego modelu ,silnika ,skrzyni były największe ,najszersze , do 1.8 są 100mm , były większe?? i czy pasują na póloś od 4cylindrowca?
od jakiego modelu ,silnika ,skrzyni były największe ,najszersze , do 1.8 są 100mm , były większe?? i czy pasują na póloś od 4cylindrowca?
Mój passat jest jak Yeti ... Każdy wie ze istnieje ale mało kto widział
- Monter
- Support Team
- Posty: 792
- Rejestracja: 21 gru 2011, 15:10
- Auto: VW Quantum
- Rok produkcji: 1982
- silnik: 2.2T 210KM
- Gadu-Gadu: 1114840
- Lokalizacja: Toruń
- Kontaktowanie:
Re: Zmiany rozstawu śrub
Daniello, co z czym chcesz połapać, myślę, że łatwiej będzie
Opel Manta A '73, VW Santana GL5 2.2T '82, VW Touran 1T2 HKL '08 2.0TDI BMN, VW Passat Kombi B4 '94 1.9 TDI
http://monter.info.pl/sprzedam/ <- Części nowe i używane do VW Golf, Passat, Santana, Audi 100, 200, Opel Ascona, Kadett, Manta, Rekord
http://monter.info.pl/sprzedam/ <- Części nowe i używane do VW Golf, Passat, Santana, Audi 100, 200, Opel Ascona, Kadett, Manta, Rekord